Klasično ali navijalno glavno jadro

Klasično ali navijalno glavno jadro?

Glavno jadro daje jadrnici smer in stabilnost. Na potovalnih jadrnicah imamo ponavadi navijalno glavno jadro, ki je sicer enostavnejše od klasičnega, seveda pa je slabše za jadranje.  Kdor pa  pozna nastavitve klasičnega glavnega jadra, ne bo imel težav z nastavitvami navijalnega jadra. Za razumevanje delovanja glavnega jadra je treba sicer vedeti nekaj stvari, vendar pa je zmotno mišlenje, da klasično glavno jadro ni primerno za povprečnega počitniškega jadralca. Glavna bojazen pri manj izkušenih jadralcih je krajšanje glavnega jadra, kar pa je zmotno. Na potovalnih jadrnicah je postopek krajšanja glavnega jadra zelo enostaven, saj se večinoma uporablja krajšanje z eno vrvjo (single line reefing).

Prednosti klasičnega glavnega jadra (polovične ali cele letvice):

  • boljše jadralne lastnosti (predvsem vožnja v veter)
  • lažje obvladovanje jadrnice v močnejših vetrovih (jadro lahko lepše nastavimo)
  • enostavnejše spuščanje jadra (samo zapeljemo v veter in spustimo dvižnico)
  • bolj varno krajšanje jadra (saj ne zapuščamo kokpita)
  • potrjuje nivo vašega znanja pri drugih jadralcih (ker velja navijalno jadro za čartersko)

Spoznaj še: NAPREDNE NASTAVITVE JADER

Kdaj in kako krajšamo jadra?

  • osnovni pogoj za krajšanje jader je, ko z ostalimi ukrepi nastavitve jader ne uspemo več obvladovati jadrnice (to je odvisno od jadrnice, posadke, vrste vetra…)
  • ko ploščenje in tvistanje jader ne pomaga dovolj (drsnik genove nazaj, baza glavnega jadra popolnoma zategnjena, vang popuščen) in se jadrnica preveč nagiba
  • ko pupuščanje škote glavnega jadra ne omogoča več zmernega pritiska na krmilo (kljub popuščanju glavnega jadra jadrnica preveč orca)
  • pri večini jadrnic se najprej odločimo za krajšanje glavnega jadra (ker ta bolj vpliva na vodljivost jadrnice kot genova)
  • če krajšanje glavnega jadra ne zadostuje, potem zvijemo še del genove
  • pri krajšanju kateregakoli jadra ali genove, je treba jadro prej razbremeniti

 

Postopek krajšanja klasičnega glavnega jadra:

  • jadrnico vozimo malo bolj v veter ali pa popustimo škoto in vang glavnega jadra toliko, da se sila na glavno jadro zmanjša (prednja polovica jadra ne nosi več)
  • popuščamo dvižnico toliko, da pride uho krajšave 20-30 cm višje od booma, ter nato zapremo štoper (običajna napaka je, da se dvižnica preveč spusti in s tem onemogoči )
  • potegnemo vrv za krajšavo in jo z vinčo napnemo toliko, da  pride uho krajšave na zadnji strani jadra skoraj do booma
  • pritegnemo spet škoto in vang ter jadramo naprej

Po prvih pravilnih postopkih krajšanja glavnega jadra boste ugotovili, da to sploh ni noben poseben problem. Uživali boste ob boljših jadralnih lastnostih klasičnega jadra in naslednjič povprašali še, če ima jadrnica tudi zložljiv propeler, kar je naslednja pomembna stvar za dobro in hitro jadranje. Pa primeren veter vam želim!